گیربکس SEW آلمان با بیش از ۸۰ سال سابقه در تولید انواع گیربکس های صنعتی بدون شک از برترین برندهای گیربکس صنعتی در دنیا می باشد.
در سال ۱۹۳۱ هسته‌ی اصلی گیربکس SEW توسط Christian Pähr در کشور آلمان ایجاد شد. طی سال‌های بعد این شرکت فعالیت خود را گسترش داد و پس از ۸۰ سال برند SEW به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین و بهترین گیربکس‌های صنعتی در سطح جهان مطرح است.

 

گروه صنعتی SEW EURODRIVE شعار «جهانی فکر کن، محلی عمل کن» را به عنوان یک اصل در فعالیت‌های خود در نظر گرفته است.
این گروه صنعتی کارخانه‌ها و شعبی در ۴۸ کشور جهان دارد که متخصصین و کارشناسان مجربی در آن‌ها مشغول کار هستند. گروه صنعتی گیربکس SEW با شناسایی نیاز مشتریان در سراسر جهان، همه‌ی قطعات گیربکس‌ها را در یازده کارخانه‌ی خود که در کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، چین، برزیل، فنلاند و بلاروس هستند، تولید می‌کند و این قطعات تولید شده در ۷۷ کارخانه‌ی دیگر در سراسر جهان اسمبل و آماده‌ می‌شوند.

 

ویژگی‌های ساختاری گیربکس‌های SEW
ویژگی‌های ساختاری و مواد اولیه به کار رفته در ساخت گیربکس‌های شرکت SEW آلمان با توجه به مدل‌ها و سری‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع این شرکت با توجه به محاسبات فنی و حوزه‌های کاربرد هر کدام از این گیربکس‌ها، تغییراتی در ویژگی‌های فنی و ساختاری آن‌ها به وجود آورده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

امکان نصب گیربکس در شرایط مختلف با توجه به محل قرارگیری شفت دستگاه
امکان نصب دستگاه به صورت پایه دار و فلنجی با توجه به موقعیت قرارگیری گیربکس
ساخت دستگاه در ابعاد مختلف X100 تا X200 به منظور به کارگیری گیربکس در شرایط مختلف
استفاده از چدن ریخته گری شده برای پوسته گیربکس و همچنین استفاده از آلومینیوم در برخی سایزهای خاص
استفاده از استنلس استیل برای شفت دستگاه
امکان نصب دستگاه به صورت افقی و عمودی با توجه به محدودیت فضا در محل نصب دستگاه

 

سری‌های مختلف گیربکس SEW
گیربکس‌های تولید شده توسط شرکت SEW-EURODRIVE به طور کلی در دو دسته گیربکس‌های استاندارد (اولیه) و گیربکس‌های صنعتی جای می‌گیرند. تفاوت این دو نوع گیربکس صرف‌نظر از شکل ظاهری در میزان گشتاوری است که توسط آن‌ها تولید می‌شود. اگر نیاز به گشتاور بسیار بالایی باشد؛ تکنولوژی استفاده شده در گیربکس‌های صنعتی SEW دقیقاً برای این کار طراحی و در نظر گرفته شده است. گیربکس‌های صنعتی SEW ترکیبی از سه فاکتور نیرو، کیفیت و دوام هستند. این دستگاه‌های جمع و جور وظایف و ماموریت‌های خود را بدون هیچ گونه مشکلی حتی در شرایط دشوار و سخت انجام می‌دهند. این وظایف حوزه‌های مختلف مثل حمل و پردازش مواد و متریال خام و همچنین انرژی، چوب، صنایع معدنی و تولید فرآورده را شامل می‌شود. گیربکس های صنعتی SEW کلیه نیازهای فنی مشتری را در هر یک از این زمینه‌های کاربردی برآورده می‌سازد.

 

گیربکس‌های صنعتی SEW خود به دوسته گیربکس خورشیدی (سیاره ای) و گیربکس هلیکال (Helical) تقسیم می‌شوند. گیربکس‌های صنعتی سیاره‌ای (خورشیدی)، میزان گشتاور بالایی دارند و گشتاور در آن‌ها به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد.

 

همچنین در یک تقسیم بندی دیگر گیربکس‌ SEW بر اساس نحوه انتقال نیرو نیز تقسیم بندی و از یکدیگر متمایز می‌شوند. بر این اساس گیربکس‌ها دارای سه نوع طراحی کلی هستند که عبارتند از: گیربکس شافت موازی (آویز)، گیربکس زاویه قائم و گیربکس خورشیدی (سیاره‌ای).

 

با توجه به توضیحات فوق می‌توان گفت گیربکس SEW در مدل و سری های مختلفی تولید می‌شود که در بازار داخلی با نام‌های زیر دسته‌بندی می‌شود:

 

گیربکس شافت مستقیم SEW
گیربکس کرانویل پینیون SEW
گیربکس آویز SEW
گیربکس حلزونی SEW
گیربکس صنعتی SEW
گیربکس خورشیدی SEW

گیربکس آویز

گیربکس شافت موازی همانند گیربکس هلیکال از تعدادی دنده مورب شکل تشکیل‌شده است اما به دلیل موازی بودن محورهای انتقال قدرت امکان انتقال گشتاور بالارو فراهم می‌سازد، همچنین ساختار مورب شکل چرخ‌دنده‌ها سبب می‌شود تا تعداد دنده‌های درگیر در یکدیگر نسبت به چرخ‌دنده ساده افزایش یابد همین امر موجب افزایش راندمان گیربکس آویز( گیربکس شافت موازی ) می‌شود.1

 

نگهداری گیربکس آویز

 

گیربکس آویز نیز همانند، سایر انواع گیربکس صنعتی به سرویس و نگهداری مستمر نیاز دارد، با این تفاوت که دلیل بالا بودن ظرفیت حرارتی و حجم روغن داخل گیربکس آویز، عمر گیربکس و توان حرارتی گیربکس افزایش‌یافته و سبب می‌شود تا گیربکس کمتر دچار استهلاک و آسیب شود.

 

بیشتر بخوانید : کاتالوگ گیربکس

 

ساختار گیربکس آویز

 

در ساختار گیربکس آویز همانند گیربکس حلزونی یک محور به‌عنوان محرک و محور دیگر به‌عنوان محور انتقال نیرو عمل می‌کند، با این تفاوت که در گیربکس حلزونی گیربکس دو محور با 90 درجه اختلاف جهت دارد، درحالی‌که در گیربکس آویز تعداد محورها از 2 محور تا 8 محور متغیر است و هردو محور ورودی و خروجی در یک‌جهت هستند با اختلاف فاصله عمودی. در گیربکس آویز اگر تعداد محورهای و مراحل کاهش دور زوج باشد جهت دوران ورودی و خروجی معکوس یکدیگر خواهد بود ولی اگر تعداد محورها و مراحل فرد باشد جهت دوران ورودی و خروجی یکسان خواهد بود.

 

گیربکس آویز یکی دیگر از ابزار آلات صنعتی از انواع گیربکس می باشد. این نوع از گیربکس به علت قرار گیری شافت ها به صورت موازی با نام گیربکس شافت موازی نیز در بازار شناخته می شود. گیربکس آویز مانند گیربکس هلیکال از تعدادی چرخ دنده ی هلیکال یا مارپیچ تشکیل شده است. با این تفاوت که در گیربکس آویز، محور ورودی و خروجی به صورت موازی و در یک صفحه قرار گرفته اند. همچنین این گیربکس دارای محور های موازی می باشد که این محورها توانایی ایجاد نسبت های تبدیل بالا را دارا می باشند و امکان گشتاور های بسیار بالا را فراهم می آورد. این نوع از گیربکس به علت نوع خاص طراحی آن و امکان نصب آن روی شفت خروجی در برخی صنایع مانند جرثقیل ها و میکسرها کاربرد فراوان دارد.

 

مشخصات گیربکس آویز

 

مشخصات گیربکس آویز، به شرح زیر میباشد:

 

امکان نصب آن در هشت حالت مختلف،که نصب آن را در بسیاری از کاربردها به راحتی قابل پیاده سازی می باشد
این نوع از گیربکس در انواع فلنچ دار ، پایه دار و شافت دار تولید و عرضه می شوند.
وجود حجم بالای روغن در این نوع گیربکس سبب خنک سازی مناسب و در نتیجه کاهش استهلاک می شود
استحکام و مقاومت بالا
وجود دامنه ی وسیع نسبت های تبدیل ، قدرت بالا و …..

 

مزایا گیربکس آویز

 

گیربکس آویز یا شافت موازی به دلیل ساختار خاص خود از مزایای زیادی مانند راندمان بالا، قابلیت نصب در جهات مختلف، عمر بالا و … برخوردار است. چرخ‌دنده‌ های گیربکس آویز مشابه چرخ دنده های گیربکس هلیکال می‌باشد به همین جهت در صنایع مختلفی چون فولاد، پلاستیک، بتن، بسته‌بندی، نساجی و … کاربرد فراوان دارد.
گیربکس شافت موازی همانند گیربکس هلیکال از تعدادی دنده مورب شکل تشکیل‌شده است اما به دلیل موازی بودن محورهای انتقال قدرت امکان انتقال گشتاور بالارو فراهم می‌سازد، همچنین ساختار مورب شکل چرخ‌دنده‌ها سبب می‌شود تا تعداد دنده‌های درگیر در یکدیگر نسبت به چرخ‌دنده ساده افزایش یابد همین امر موجب افزایش راندمان گیربکس آویز( گیربکس شافت موازی ) می‌شود.

 

گیربکس حلزونی

در گیربکس حلزونی ورودی مارپیچ (ماردون) که معمولاً فولادی است دنده های برنجی را که در وسط قرار دارند می چرخاند. با توجه به نحوه خاص قرارگیری دنده ها و زاویه بین آنها، در گیربکس حلزونی ، (معمولاً در نسبتهای بالاتر از 40/1) ، برگشت پذیری خیلی کمی دارند. که این یکی از مزیتهای آن بوده و به عنوان گیربکس بالابر ، آسانسور و … بسیار کاربرد دارد.
مصرف گیربکس حلزونی بیشتر در موارد ذیل است:

 

صنایع غذایی ، گیربکس نوار نقاله ، گیربکس ماشین بلوک زنی ، گیربکس کانوایر کوچک ، صنایع کاشی ، صنایع سرامیک ، گیربکس کمپرسور ، آسیاب کوچک ، گیربکس ماشین آجر زنی ، تراک میکسر ، گیربکس خردکن ، گیربکس کوره صنعتی ، گیربکس بالابر ، آسانسور ، گیربکس ماشین آلات بسته بندی ، گیربکس نانوایی ، صنایع شکر ، صنایع پلاستیک سازی ، صنایع دریایی و غیره از جمله صنایع پر مصرف در گیربکس حلزونی هستند.

 

گیربکس حلزونی SEW

 

ملاحظات مربوط به ظرفیت حرارتی

 

در موارد خاص (خصوصاً سری MVF و VF) باید بررسی کنید که توان جذب شده از حد پایینی ظرفیت حرارتی تجاوز نکند. در مواردی که سرعت دوران شافت حلزون بیش از 1400 دور در دقیقه باشد و یا نیروی سنگینی حضور داشته باشد و یا گیربکس حلزونی به طور پیوسته کار کند، می­بایست توان بکار گرفته شده کمتر و یا معادل POT ظرفیت حرارتی باشد.

 

اگر کار الکتروگیربکس حلزونی به مدت دو ساعت پیوسته باشد و سپس طی یک فاصله زمانی مناسب با دمای محیط برابر شود، POT را نباید در محاسبات در نظر گرفت.

 

برای کاربری مورد نظر شما، اگر به طور مداوم و پیوسته کار می کند، پیشنهاد میشود قبل از ثبت سفارش با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

 

گیربکس حلزونی :

 

این نوع از گیربکس ها ، در زمینه هایی که به سرعت کم ولی گشتاور زیاد نیاز است ، بسیار کاربردی می باشد . دلایلی که باعث شده است این گیربکس در بسیاری از صنایع به کار گرفته شود ؛ صدام کم ، سایز کوچک ، بهره وری بالای آن می باشد .

 

گیربکس های دو دنده ای را گیربکس حلزونی می نامند . ساختمان ساختاری این گیربکس دو قسمت کلی دارد که یک قسمت مارپیچ شکل ( دنده ماردون ) و دیگری دنده ساده ، می باشد .

 

در صورت استفاده از چرخدنده های برنجی و فولادی ، سر و صدا خیلی کمتر میشود ، از طرفی این امر باعث بیشتر شدن عملکرد گیربکس نیز میشود .

 

پوسته ی گیربکس از جنس چدن یا آلومینیوم می باشد و به همین خاطر در برابر ارتعاش و لرزش مقاومت بالایی را نشان میدهد .

 

توضیح ساختمان ساختاری گیربکس حلزونی :

 

  • چرخ دنده ها :

 

این قسمت بسیار مهم بوده و در عملکرد گیربکس و درستی خروجی آن بسیار اثر بخش است . چرخ دنده هایی که در گیربکس استفاده میشود از دو نوع ساده و مارپیچ می باشد . همین سبک طراحی آن باعث بهتر شدن عملکرد گیربکس میشود .

 

در زمان حرکت ، چرخ دنده ی ماردون سطح تماس بیشتری را به کار میگیرد ، با این کار هم مقدار خروجی را زیاد کرده و هم حرکت گیربکس نرم تر انجام میشود .

 

  • پوسته گیربکس :

 

این پوسته در واقع بر روی تمام تجهیزات درون گیربکس مانند پوششی کشیده میشود . در این نوع از گیربکس ها ، پوسته ها بیشتر از جنس چدن یا آلومینیوم می باشد ، به همین دلیل نیز در برابر اتعاشات و لرزش ها مقاومت خوبی را از خود نشان میدهند .

 

برای قسمت پایینی پوسته گیربکس ، میتوان انواع مختلفی از آن را در بازار پیدا کنید ، ولی آن را باید با توجه به میزان سرعت دوران و میزان فضایی که گیربکس در آن نصب میشود انتخاب کرد .

 

به چند شکل ” پایه دار ” ، ” فلنج دار ” ، ” شفت سوراخ دار ” پیدا میشود .

 

  • بلبرینگ گیربکس :

 

این قسمت در عمل انتقال نیرو و انرژی ، نقش مهم و پررنگی دارد . نیروهای محوری و شعاعی شکل ، حتما باید از طرف بلبرینگ های درستی که در دو قسمت ورودی و خروجی گیربکس تعبیه شده است ، به مقصد چرخ دنده ها شروع به حرکت کنند .

 

  • شفت ورودی / خروجی :

 

دو قسمتی که از میله های فلزی تشکیل شده و در درست انجام شدن چرخش گیربکس بسیار مهم است و همینطور برای انتقال نیرو حتما باید وجود داشته باشد .

 

  • کاسه نمد :

 

از قسمت هایی به حساب می آید که وظیفه ی حفاظت از گیربکس را دارد . این قسمت باید از گیربکس حلزونی از گرد و خاک و رطوبت موجود در محیط اطراف ، محافظت کند .

 

کاربرد گیربکس حلزونی :

 

به دلیل کاربردی بودن این نوع گیربکس ها ، آن را در سایز های مختلفی طراحی و تولید میکنند . به دلیل امتیازهای این نوع ، در بسیاری از صنایع استفاده میشود .

 

در زمینه هایی مثل : ماشین آلات ، انواع بالابرها ، دمنده ها و هواکش ها ، دیزل ژنراتور ها ، معدن ها و چاه ها ،  کمپرسورها ، نوار نقاله ها ، کانوایر ها ، انتقال مواد غذایی ، میکسر ها ، آسیاب ها ، ماشین آلات تراش ، تولید کاشی و سرامیک ها ، بسته بندی و ….

 

در گیربکس حلزونی ، ورودی مارپیچ شکل ( ماردون ) که بیشتر از جنس فولاد می باشد ، دنده هایی گیربکس که برنجی هستن و در وسط طراحی شده اند را می چرخاند .

 

طراحی خاص قرارگیری دنده ها و تنظیم زاویه های مابین آن ها در گیربکس حلزونی ، مقدار لقی گیربکس را بسیار کم میکند . به همین دلیل از این گیربکس ها در بالابر ها ، آسانسور ها و نظایر آن استفاده میشود .

 

یکی از مزیت های استفاده از گیربکس حلزونی ، امکان جا به جایی آن می باشد . ساخت و طراحی آن در ابعاد کوچک و با قابلیت نصب آسان باعث آسودگی در جا به جایی شده است .

 

ساخته شدن ماردون آن از فولاد سخت و سنگ خورده موجب زیاد شدن ثبات و مقاومت در برابر فرسودگی میشود .

 

امتیاز های استفاده از گیربکس حلزونی

 

  1. سهولت در تعمیرات و نگهداری
  2. نصب در فضاهای مختلف
  3. چرخش نرم با صدای کم
  4. خروجی و گشتاور بالا
  5. سهولت در راه اندازی
  6. طراحی در سایزهای کوچک ، بدون نیاز به عمل هایی مانند روغن کاری
  7. توانایی خود قفل کنی
  8. کم بودن لقی
  9. زیاد بودن طورل عمر گیربکس در اثر استفاده از فلزاتی مثل برنج و آلومینیوم

 

انواع گیربکس های حلزونی :

 

  1. گیربکس حلزونی RVF
  2. گیربکس حلزونی VF
  3. گیربکس حلزونی FC

 

نکاتی که باید در نصب گیربکس حلزونی لحاظ کنید

 

  • محکم کردن سطح مقاطع ( چرخ دنده و پولی ) با پیچ تا از خروج آن ها از پوسته جلوگیری شود .
  • محلی را برای نصب گیربکس انتخاب کنید که از لحاظ دو شرایط مقاومت و دفع ارتعاشات ، مناسب ترین مکان باشد .
  • استفاده از کوپلینگ های هیدرولیکی برای ایجاد محدودیت در میزان گشتاور
  • چک کردن میزان روغن و ویسکوزیته تا به اندازه کافی باشد .
  • انتخاب یک سطح صاف برای نصب گیربکس
  • محکم بودن به اندازه ی کافی در محل های اتصال های ورودی و خروجی

 

 

 

به منظور بهره برداری مطلوب از گیربکس حلزونی لطفا به نکات زیر به دقت توجه فرمایید:

 

نکات :

 

1- محل نصب باید دارای استحکام کافی بوده تا از ارتعاش گیربکس حلزونی جلوگیری شود.

 

2- در صورت احتمال ضربه به گیربکس حلزونی ، بار بیش از حد وگریپاژ،از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید.

 

توجه: باید توجه داشته باشید که کلاچ ها بسیار متنوع ودارای کاربردهای مختلف میباشند از اینرو انتخاب و کاربرد صحیح کلاچ در انتقال حرکت از موتور به گیربکس و از گیربکس به ماشین،در طول عمر گیربکس حلزونی تاثیر به سزایی دارد.

 

گیربکس حلزونی SEW

 

3- قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس حلزونی و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید.این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکس را به خود اختصاص میدهد.

 

4-درموتور گیربکس حلزونی از بستن موتور به شاسی جدا خودداری فرمایید. زیرابستن موتور به شاسی باعث میشود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس حلزونی دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل:آسیب رساندن به بیرینگ،داغ کردن بیرینگ،شکستن محور ورودی، سر و صدای ونیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد در این گونه موارد کافیست فقط به صورت کاملا تراز و محکم به شاسی بسته شود.

 

نکته:در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفت الکتروموتور و شفت گیربکس حلزونی از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.

 

5- هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس حلزونی از طریق چرخ تسمه صورت میپذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و در زمان بندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد،زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمه کشیده و شل میشود که سبب لغزش بیش از حد میشود.

 

6-در صورت رنگ آمیزی گیربکس حلزونی پس از نصب روی ماشین ، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد،کاسه نمد را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.

 

7-جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس پایه و شاسی نصب را تمیز کرده سپس گریسکاری نمایید.

 

کاتالوگ گیربکس SEW

 

8- قبل از راه اندازی گیربکس حلزونی از کافی بودن سطح روغن حتما اطمینان حاصل نمایید.

 

9- چنانچه احتمال میدهید تا زمان استفاده از گیربکس حلزونی،دستگاه تا مدت زمان نسبتا طولانی بلااستفاده در محیط باقی بماند لازم است محفظه آن را از روغن پر کرده و در هنگام راه اندازی مجددا بازرسی نمایید.

 

10- در گیربکس حلزونی که با گریس ترکیبی پر شده باشند،هنگام راه اندازی نیاز به روغن کاری مجدد نمیباشدلازم است پس از هر8000 کارکرد روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.

 

11- قبل از راه اندازی ،حتما از روان بودن کارکرد ماشین اطمینان حاصل نمایید،چون وجود هر گونه مانع در کارکرد روان ماشین،باعث خرابی سریع گیربکس حلزونی میشود.(حتی در زمان استارت)

 

در ضمن گاهی اوقات مشاهده شده است که بعضی از مصرف کننده گان بدون دمونتاژ کردن گیربکس حلزونی اقدام به سوراخ کاری کرده که سبب ریخته شدن براده به داخل و خوردگی سریع چرخ دنده ها میگردد.

 

گیربکس شافت مستقیم

امروزه با اطمینان میتوان گفت که گیربکس هلیکال ( شافت مستقیم ) از گیربکس های پرطرفدار و پر مصرف در صنایع به حساب می آید .

 

مهم ترین و پر رنگ ترین عضو تشکیل دهنده ی گیربکس هلیکال sew ، چرخ دهنده های آن می باشد ؛ که با یک طراحی دقیق در داخل پوسته تعبیه میشود . در این نوع ، دو محور ایجاد میشود که این باعث عملکرد چرخشی یاتاقان ها به طور دقیقی می شود .

 

مفهوم گیربکس هلیکال SEW :

 

گیربکس های سری SEW  به دو شکل عمودی و افقی طراحی و تولید میشود که ما قصد داریم در ابتدا نوع طراحی آن ها را و هدف ساختشان را توضیح دهیم .

 

در ویژگی های ظاهری گیربکس هلیکال میتوان دریافت که از دو گروه چرخ دنده که به شکل مخروطی بر هم سوار میشوند ، تشکیل شده است . این نوع گیربکس به طور کلی به دو دسته ی ساده و مارپیچ تقسیم میشود که مارپیچ همان هلیکال بوده و ساده نیز همان مستقیم می باشد .

 

مزیت هایی که گیربکس هلیکال SEW داراست را میتوان کم سروصدا بودن آن را ذکر کرد ، زیرا در بیشتر گیربکس مشکل سروصداهای زیاد وجود دارد که بسیاری از محصولات برندهای دیگر با آن دست و پنجه نرم میکنند ، اما در الکتروگیربکس هلیکال SEW این مشکل تا حد زیادی رفع شده است . طراحی این گیربکس بسیار حرفه ای و کاربردی می باشد .

 

دنده های درون محور دارای یک زاویه ی مورب می باشند و در لحظه در هر چرخدنده بیش از یک دنده تماس ایجاد میشود . به همین دلیل نیز امکان به وجود آمدن مشکلاتی مانند استهلاک در دنده ها بسیار کم شده و فشار موجود نیز کاهش می یابد .

 

وجود یک محور خروجی در الکتروگیربکس هلیکال که با اندازه های دقیقی دقیقا در هم راستا با موتور الکتریکی نصب شده است ، باعث تنوع در اندازه های قطر شافت خروجی در گیربکس میشود .

 

پوسته ی گیربکس هلیکال پایه دار بیشتر از چدن و بعضی اوقات از جنس فولاد قوی و ضد زنگ میباشد ؛ همینطور این گیربکس شافت های فولادی و یاتاقان غلظشی شکل دارد .

 

سری های گیربکس هلیکال :

 

گیربکس هلیکال sew سری R = شکل نصب افقی می باشد ، دارای پایه و دو نوع ترمزدار و بدون ترمز میباشد.

 

گیربکس هلیکال SEW سری RF = شکل نصب عمودی می باشد ، دارای فلنج و دو نوع ترمزدار و بدون ترمز میباشد.

 

گیربکس هلیکال SEW سری RX = شکل نصب افقی می باشد ، دارای پایه و یک ردیف دنده می باشد .

 

گیربکس هلیکال SEW سری RXF = شکل نصب عمودی می باشد ، دارای قلنج و یک ردیف دنده می باشد .

 

گروه صعنتی درویش همواره انواع گیربکس های هلیکال را وارد بازار میکند ، این مدل ها به چند دسته ی ” تک طبقه ” ، ” چند طبقه ” ، ” پایه دار ” ، ” فلنجدار ” ، ” پایه دار و فلنج دار ” تقسیم میشود .

 

تعمیر گیربکس هلیکال sew

 

استفاده از این گیربکس بسیار آسان بوده و قابلیت سوار شدن بر روی دستگاه ها مختلف را دارد و برای نصب آن به هزینه ی نسیتا کمی نیاز است.

 

موضوعی که در انتخاب گیربکس هلیکال فلنجدار sew ، شرایط تعمیر و نگهداری آن می باشد . در اصل تعمیر این نوع گیربکس آسان است و تجهیزات و هزینه های هنگفت نیازی ندارید .

 

سرویس کردن منظم و پشت گوش ننداختن آن یکی از شرط های بسیار مهم برای نگهداری گیربکس هلیکال می باشد .شما با سرویس کردن گیربکس خود ، انگار به آن نفس تازه ای بخشیدید ، زیرا با عمل به آن دستگاه خود را از هرگونه آلودگی و غبار خلاص کرده اید ؛ از طرفی این امر باعث کم شدن استهلاک در گیربکس میشود . پس در نیتجه دیرتر هم به تعمیر نیاز پیدا میکند .

 

زمانی که در عملکرد الکتروگیربکس هرگونه اختلال یا کم کیفیتی در خروجی آن دید ، دقیقا وقت تعمیر گیربکس شما رسیده است .

 

اولین قدم برای تعمیر گیربکس انتخاب قطعات اصلی آن می باشد . در انتخاب قطعات باید دقت زیادی به کار برده شود تا هم کیفیت آن خوب باشد هم مناسب گیربکس باشد . تعمیرکار شما نیز باید ماهر باشد تا بتواند همه قطعات را در جای مناسب قرار دهد .

 

خصوصیات گیربکس هلیکال sew

 

قدرت و توان بالای آن از امتیازات مهم آن می باشد . در گیربکس های نوع دیگر میزان قدرت و توان در یک حالت کنترل شده ای وجود دارد ، به همین دلیل به قدرت بیشتری از سوی محیط کاری نیاز دارند ؛ همین امر باعث میشود که نتوانند در برابر برخی عمل ها پاسخگو باشد.

 

در این گیربکس امکان نصب هرگونه الکتروموتور های خارجی و ایرانی بر روی آن وجود دارد به همین دلیل نیز الکتروگیربکس هلیکال از با کیفیت ترین های الکتروگیربکس ها به حساب می آید .

 

قطعات این گیربکس به راحتی در بازار یافت میشود و به صرف زمان زیاد و طولانی برای پیدا کردن قطعات  نیاز نیست .

 

روغن کاری گیربکس هلیکال :

 

عمل روغن کاری ، یکی از مهم ترین شرط های نگهداری گیربکس ها به حساب می آید . البته این را هم باید در نظر گرفت که د بعضی از گیربکس عمل روغن کار به شکل دائمی انجام شده است و نیازی به تمدید آن ندارد . به همین دلیل نیز قطعاتی مانند درپوش تراز روغن ، تخلیه و هواکش ندارد .

 

دلیل روغن کاری گیربکس :

 

  1. بیشتر برای جلوگیری از به وجود آمدن فرسایش و خرابی در قطعات
  2. اصول اولیه نگهداری گیربکس ها می باشد
  3. افزایش طول عمر ، عملکرد یکنوخات و بهره وری بالا گیربکس

 

امتیازات گیربکس هلیکال :

 

این گیربکس به دلیل طراحی خاص خود امتیازات زیادی به همراه داد . مانند : میزان قدرت خروجی گیربکس چند برابر عمان قدرت در زمان ورود است در حالی که چرخش محور خروجی در مقایسه با محور ورودی کمتر است ، یافت گیربکس به و شکل فلنجدار و بدون فلنج .

 

در نوع فلنجدار : گیربکس بر روی منبع تولید توان یا همان الکتروموتورکوپله میشود ، در این نوع برخلاف نوع فلنج دار گیربکس توسط تسمه پولی و چرخ زنجیر به الکتروموتور وصل میشود . در این نوع فضایی که گیربکس اشغال میکند نیز کاهش می یابد .

 

نکته : بهترین الکتروموتور برای کوپله کردن با گیربکس هلیکال الکتروموتور الکتروژن می باشد .

 

از گیربکس هلیکال  sew در زمینه های نظیر مثال های زیر استفاده میشود :

 

  • صنایع آب و فاضلاب
  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع مس و فولاد
  • صنایع داروسازی
  • صنایع شیشه و سرامیک
  • صنایع غذایی
  • صنایع بسته بندی
  • صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
  • صنایع دریایی
  • بالابرها ، رولینگ ،
  • صنایع کشاورزی
  • وینچ ها و کوره ها
  • مخلوط کن های صنعتی ،
  • تابلوهای تبلیغاتی ،
  • نوار نقاله ها ، جرثقیل های سقفی ، بچینگ ، کانوایر و …..

 

گیربکس هلیکال یکی دیگر از انواع گیربکس صنعتی می باشد که به عنوان گیربکس شافت مستقیم یا Bevel Helical هم معروف است، و برخلاف گیربکس حلزونی و مکعبی، دارای راندمانی بیش از 90 در صد است.

 

در حالیکه در ساختار درونی حلزونی و مکعبی ، فقط از یک نوع چرخدنده استفاده شده است، در گیربکس هلیکال اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند و گاهاً متناسب با کاربرد و میزان انتقال دور به صورت چند محوره تولید می شوند، بعضاً نیز  به صورت دو چرخ دنده عمود برهم (از نوع پینیون) تولید می شوند که علاوه بر توانایی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت 90 درجه  گشتاور ورودی هستند .

 

این نوع از گیربکس هلیکال به گیربکس BEVEL معروف می باشد. در این نوع از گیربکس هلیکال دو محور دوران همانند گیربکس حلزونی بر یکدیگر عمود هستند، با این تفاوت که در گیربکس حلزونی از ماردون و چرخدنده ساده استفاده شده است ولی در این نوع گیربکس ها از چرخنده دنده پینیون استفاده شده است. که راندمان بیشتری دارند.

 

گیربکس هلیکال SEW آلمان

 

گیربکس Yilmaz

 

گیربکس Bauer

 

گیربکس هلیکال پویا گیربکس

 

گیربکس هلیکال رضایت

 

گیربکس هلیکال شریف

گیربکس کرانویل پینیون

چرخ دنده های کرانویل و پینیون در گیربکس های صنعتی : کرانویل و پینیون زوج چرخ دنده ای می باشند که می توان در سامانه ی حرکتی گیربکس های صنعتی آنها را پیدا کرد. حرکت زمانی انجام می شود که پینیون روی بخش بالایی کرانویل قرار گرفته باشد. پینیون به میزان قابل ملاحظه ای کوچکتر از کرانویل است و دندانه ها برای تولیدِ حرکت رو به جلو به وسیله سرعت الکتروموتور می چرخند.

 

دنده های کرانویل و پینیون باید به صورت اتصال پیشرانه ( جلو رونده ) قرار بگیرند. دنده ها باید از بُعد قَدی ( ارتفاع ) بدرستی قرار گیرند ، در غیر این صورت گیربکس در حرکت رو به جلو با مشکل مواجه می شود. استفاده صحیح لازمه ی نگهداری ( سلامت ) این قطعات می باشد. بعد از اینکه چرخ دنده ها بازرسی شدند ، محل جفت شدن دندانه های پینیون باید کاملا تمیز شده باشد. پیچ و مهره های مربوط به کرانویل در صورتی که محور ، روغن کافی نداشته باشد ، دچار فرسودگی خواهند شد.

 

به تنظیم کردن چرخ دنده های کرانویل و پینیون در گیربکس های صنعتی hypocycloid گفته می شود. چرخش کامل یک دنده بر روی دنده دیگر بدون لیز خوردن ( هرز چرخیدن ) می باشد. سرعت خروجی جعبه دنده صنعتی به سرعت حرکت این دنده ها بستگی دارد. کرانویل ها به عنوان نوعی از دنده های bevel شناخته می شوند.

 

دنده ها در حالت bevel ممکن است در هر زاویه ای نسبت به سطح قرار داشته باشند ، این در حالی است که دندانه های کرانویل با یک زاویه ۹۰ درجه نسبت به سایر دنده ه متمایز شده اند. این دنده ها اغلب همراه با یک پینیون برای چرخاندن یک دستگاه مکانیکی استفاده می شوند. همچنین در تجهیزات صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربرد های کرانویل و پینیون نیز می توان به استفاده آنها در ساعت های عقربه ای اشاره کرد.

 

به جای اینکه دو دنده به صورت هم سطح قرار گیرند ، در یک زاویه یا عمود بر دیگری قرار می گیرند ، این موضوع اجازه می دهد تا دندانه ها در دنده ها به خوبی با هم جفت شده و حرکت یا نیرو بین اجزای عملیاتی مختلف انتقال یابد. کرانویل و پینیون قطعات مهمی در سیستم انتقال نیرو می باشند. خرابی این قطعات تاثیرات جدی بر گیربکس های صنعتی دارند.

 

گیربکس شافت بغل یا کرانویل چیست ؟

 

گیربکس کرانویل را با اسم هایی همچون “گیربکس 90 درجه ” و ” گیربکس شافت از بغل ” و ” گیربکس هالو شافت ” هم شناخته میشود .

 

گیربکس کرانویل از مجموعه ای از چرخ دنده هلیکال یا هان مارپیچ و دو چرخدنده ی مخروطی مانند ، تشکیل میشود ، که میتواند نیرو را با زاویه ی 90 درجه انتقال میدهد . این نوع از گیربکس ها در مقایسه با گیربکس شافت مستقیم ، توانایی ایجاد و انتقال سرعت و گشتاور بیشتری را دارند . همینطور چرخدنده های مارپیچ آن به صورت همزمان عمل چرخش را انجام میدهند به همین دلیل گشتاور به شکل نرم و با درصد ضربه های کمتری انتقال می یابد . طراحی این گیربکس به این شکل که دائم سرعت کاهش یافته و گشتاور بیشتر میشود .

 

خصوصیات فنی گیربکس کرانویل :

 

این گیربکس ها از لحاظ جنس پوسته به دو دسته ی چدنی و آلومینیومی و در چند دسته ی “پایه دار” ، “فلنج دار” ، ” نیم فلنج” ؛ طراحی و تولید میشود و جنس شافت نیز از فولاد میباشد .

 

سبک طراحی و نوع سوار شدن اجزای گیربکس و عملکرد آن ، باعث شده است که در زمینه هایی مانند مشکلات نویز ، مقاومت ، تولید گشتاور ؛ بسیار خوب عمل کرده و این مشکلات را تا حد زیادی از بین ببرد . همچنین این گیربکس امتیازاتی مانند ” هدر ندادن انرژی ” ، ” بهره وری بالا ” ، ” خروجی با زاویه 90 ” ، ” امکان سوار شدن بر موتور های آسنکرون AC ” را دارد .

 

بیشترین مقدار گشتاور که برای این گیربکس معرفی شده 50000 نیوتن متر میباشد ، رقم مناسب و بالایی به نظر می آید . توان موتور نیز از 0.12 تا 225 کیلووات عنوان شده است که رقم بسیار خوبی میباشد .

 

 

 

سرویس فاکتور گیربکس کرانویل

 

سرویس فاکتور گیربکس ها ، از آن دسته موضوع هایی هستن که در هنگام خرید و فروش بسیار درباره اش صحبت میشود . سرویس فاکتور این گیربکس ، شامل اطلاعات دقیقی از مدل و سری آن میشود . این فاکتور در زمان تعمیر گیربکس ها برای شناخت قطعات استفاده شده از آن و پیدا کردن بهترین راه برای تعمیرش ، استفاده میشود . اهمیت ندادن به سرویس فامتور گیربکس در زمان تعمیر آن باعث پایین بردن کیفیت محصول میشود . برای بالا بردن عمر دستگاه خود باید به این عنصر توجه کرد .

 

در زمان خرید قطعات و قبل از نصب آن باید به شرایط محیط کاری خود توجه کنید تا بهترین و مناسب ترین قطعات را از لحاظ قدرتی  و عملکردی یا خروجی ؛ را انتخاب کنید .

 

گیربکس کرانویل در چه زمینه هایی استفاده میشود ؟

 

این گیربکس بهترین پیشنهاد برای صنایعی است که فعالیت های سنگینی را انجام میدهند . میزان بهره وری این گیربکس بالای 90 درصد تخمین زده شده است .

 

از گیربکس کرانویل در بچینگ ها ، فولاد ، نواد نقاله ، سنگ شکن معدن ، رستوران گردن ها ، کانوایر های صنعتی ، شهربازی ها و دستگاه های کشش آهن استفاده میشود .

 

دستگاه های نوار نقاله ، از پر مصرف ترین سیستم های انتقال مواد و قطعات خام به حساب می آید ، به همین درنظیر آن بسیار به کار برده میشود . از این سیستم در عمل هایی مانند انتقال کیسه های سیمان و کلینز نیز استفاده میشود . از این گیربکس همینطور در صنایعی مانند صنایع دارویی و غذایی و صنایع بهداشتی نیز به چشم میخورد .

 

از آن در بالابر ها ، آسانسور ها نیز استفاده میشود که دلیل استفاده از آن در صنایع مختلف امتیازات خاص آن میباشد که میتواند عملکرد های متفاوت و با کیفیتی داشته باشد .

 

  • گیربکس کرانویل دربچینگ ها
  • گیربکس کرانویل در نورد فولاد
  • گیربکس کرانویل در نوار نقاله
  • گیربکس کرانویل در کوره های گردان
  • گیربکس کرانویل در سنگ شکن معادن
  • گیربکس کرانویل در رستوران های گردان
  • گیربکس کرانویل در جرثقیل ها
  • گیربکس کرانویل در کانوایر های صنعتی
  • گیربکس کرانویل در باز و بسته کردن دریچه های بزرگ
  • گیربکس کرانویل در دستگاه های مخصوص حفر چاه
  • گیربکس کرانویل در وسایل شهربازی ها
  • گیربکس کرانویل در دستگاه های کشش آهن

 

تعمیر گیربکس کرانویل چه شرایطی دارد ؟

 

خرید این نوع از گیربکس ها در بازار بسیار آسان بوده و روش نصب مشخص و معین شده دارن که در صورت به کارگیری یک تعمیرکار ماهر نه به زمان زیادی نیاز است نه هزینه ای هنگفتی را به همراه دارد . یکی دیگر از مزیت های گیربکس کرانویل راهنمای نصب آن است . همینطور از لحاظ هزینه و قیمت نیز مناسب می باشد .

 

برای بیشتر شدن طول عمر گیربکس کرانویل باید به طور منظم و مرتب سرویس شود .

 


 

گیربکس SEW

 

کاتالوگ گیربکس SEW

 


به منظور دریافت مشاوره ، اگاهی از لیست قیمت و سفارش محصولات با مشاورین و کارشناسان گروه صنعتی درویش تماس حاصل نمایید .

021-33116747 | 021-33913151 | 021-33941660 | 02133923983

فکس : 33923983

پیام رسان های تلگرام و واتساپ

0912-7238191

در اسرع وقت پاسخگو هستیم