گیربکس آویز:

گیربکس آویز یا شافت موازی که  یکی از انواع گیربکس ها میباشد . گیربکس آویز همانند گیربکس نوع هلیکال دارای چرخ دنده های هلیکال یا مارپیچ میباشد که تفاوت بین این دو گیربکس این است که در گیربکس آویز محور ورودی و خروجی به شکل موازی در یک صفحه قرار میگیرند ؛ و همینطور در طراحی این گیربکس از محورهای موازی استفاده میشود که مزیت این محور ها قابلیت به وجود آوردن و تحمل نسبت تبدیل های بالا و مقدار گشتاور خروجی بالا را دارد .

از این گیربکس ها به دو دلیل طراحی خاص آن و نصب آن برروی شافت خروجی که از کنار انجام میشود ، در تولید دستگاه های صنعتی مانند جرثقیل ها و میکسرها استفاده میشود .

طراحی گیربکس آویز چگونه است :

در طراحی و ساختار ساختمانی گیربکس آویز مانند گیربکس حلزونی یک نوع محور محرک و یک محور برای انتقال نیرو ایجاد و تعبیه میشود ؛ تفاوت بین این دو گیربکس زاویه ی بین محورها و تعداد آنها میباشد ، در گیربکس حلزونی دو محور با زاویه 90 درجه با جهت عکس یکدیگر وجود دارد و در گیربکس آویز ، تعداد محورها از 2 تا 8 محور میتواند باشد ، که هر دو محور ورودی و خروجی با فاصله عمودی و در یک جهت قرار میگیرند .

در گیربکس شافت موازی ، در صورتی که تعداد محورها و مراحل کاهش یافتن دور زوج باشد ، جهت چرخش ورودی و خروجی بلعکس همدیگر انجام میشود ولی در صورتی که تعداد مراحل و محورها فرد باشد جهت چرخش ورودی و خروجی یک جهت میباشد .

مزایای استفاده از گیربکس آویز :

طراحی خاص گیربکس آویز باعث شده که مزیت های زیادی به این دستگاه نسبت داده شود برای مثال مقدار بهره وری بالا ، توانایی نصب در شکل و زوایای مختلف ، طول عمر زیاد و ….

از این گیربکس ها در زمینه های صنعتی مختلفی مانند تولید فولاد ، تولید پلاستیک ، خطوط دسته بندی ، نساجی و … به کاربرده میشود .

همانطور که گفته شد گیربکس شافت موازی همانند گیربکس هلیکال متشکل از تعدادی دنده مورب است با این تفاوت که با استفاده از محورهای موازی در ساخت گیربکس موازی ، باعث شده است مقدار انتقال گشتاور نسبت به گیربکس هلیکال بیشتر باشد . استفاده از دنده های مورب به دلیل طراحی مورب و مارپیچ بودن آن باعث میشود که مقدار درگیری دنده ها نسبت به چرخ دنده های ساده بیشتر است و در نتیجه بهره وری دستگاه نیز نسبت به آن افزایش میابد.

 

زمینه هایی که از گیربکس آویز استفاده میشود :

گیربکس آویز به دلیل حالت های مختلف برای نصب و طراحی خاص آن در صنایع مختلفی استفاده میشود .

  • صنایع تولید فولاد
  • صنایع نظامی
  • صنایع سیمان
  • صنایع پتروشیمی و نیروگاهی
  • تولید نفت و گاز
  • صنایع تولید کاشی و سرامیک
  • صنایع آب و فاضلاب
  • در تولید میکسرها و آسیابها
  • در تولید کرین ، نوار نقاله و …

برندهای سازنده گیربکس آویز :

 

گیربکس آویز مورد استفاده در جرثقیل :

این نوع از گیربکس ها از لحاظ ساختاری بسیار به گیربکس های هلیکال و پینیون شباهت دارند ؛ با این تفاوت که تعداد دنده و محورهای گیربکس موازی بیشتر است و همین مسئله باعث میشود که مقدار گشتاور خروجی و نسبت تبدیل نسبت به دیگر گیربکسها بیشتر باشد .

جرثقیل های سقفی از آن نوع دستگاه هایی هستند که تعداد تکرار استپ/استارت بسیاری دارند و دائما در حال کار هستند به همین دلیل طراحان و تولیدکننده های جرثقیلهای سقفی گیربکس آویز را ترجیح میدهند .

در گیربکس آویز مخصوص برای جرثقیل ، از چند محور موازی برای منتقل کردن گشتاور استفاده میشود و این امر باعث میشود مقدار گشتاور خروجی بیشتر شود و همچنین چند محوری بودن گیربکس باعث افزایش یافتن نسبت تبدیل دستگاه نیز میشود .

در این نوع از گیربکس ها مقدار روغن مورد نیاز بالا است زیرا خنک کاری دستگاه باید به صورت منظم و دقیقا انجام شود تا احتمال استهلاک بین سطوح در گیربکس کاهش یابد .

گیربکس آویز مخصوص جرثقیل از موادی همچون چدن یا فولاد برای پوسته یا فولاد برای دنده ها و محور ها استفاده میشود ؛ تمامی دنده های آن از جنس فولاد مقاوم ساخته میشود و ضد سایش هستن و ساخت بدنه از چدن برای زمینه هایی که احتمال شوک وارد شدن یا ارتعاش زیاد درون دستگاه زیاد باشد ، بسیار کاربردی است ؛ البته استفاده از این مواد اولیه باعث بیشتر شدن طول عم دستگاه نیز میشود .

شرایط نگهداری و استفاده از گیربکس موازی جرثقیل و تعمیر آن بسیار آسان است .

سوالات متداول :

گیربکس آویز یا شافت موازی چیست ؟

گیربکس شافت موازی یا آویز نوعی موتور دنده ای است که از چرخ دنده برای کاهش سرعت استفاده می کند. از آنجا که شافت موتور و شافت کاهنده سرعت در صفحه های موازی قرار دارند ، آنها “شافت موازی” نامیده می شوند.






‫0/5


‫(0 نظر)
‫0/5 ‫(0 نظر)

درج نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.