الکتروگیربکس یا موتور گیربکس

الکتروگیربکس چیست ؟ الکترو گیربکس ها وظیفه انتقال قدرت را برای کنترل سرعت و نحوه انتقال آن می باشد و از دو یا چنده چرخ دنده شامل میشود که این چرخ دنده ها در تماس با یکدیگر باعث انتقال حرکت از یک محور دورانی به محوری دیگر با سرعت و گشتاور های متغیر استفاده میشود . گیربکسها مکانیزم مکانیکی هستند که نقش بسزایی در سرعت ، راندمان و عملکرد انتقال قدرت در بسیاری از ماشین آلات و سیستم های مکانیکی دارد .

اگر از کسی بپرسید که گیربکس چیست . چه کاربردی دارد ، مطمئنا اولین چیزی که به ذهنش میرسد جعبه دنده اتومبیل است است اما کاربرد الکترو گیربکس در ماشین آلات راهسازی ، معدنی ، کشاورزی ، جرثقیل ها ، صنایع دقیق و بسیاری صنایع دیگر است . گیربکس ها معمولا به عنوان کاهنده سرعت شناخته میشوند ولی شایان ذکر است که گیربکس ها قابلیت افزایش سرعت دورانی ( گیربکس افزاینده ) را هم دارند که البته با این عمل گشتاور کاهش می یابد . گروه صنعتی درویش آماده ارائه مشاوره فنی انتخاب نوع گیربکس و توان و دور مناسب برای مورد استفاده شما می باشد .

الکترو گیربکس عرفا عامل نیروی جنبشی و حرکت در صنعت الکتروموتور است که به دو دسته جریان مستقیم DC وجریان متناب AC رایج تقسیم می‌شود. در‌صنعت معمولا‌ از الکتروموتور های AC استفاده می شود. که خود به دو دسته تک فاز وسه فاز تقسیم می‌شود.

دسته بندی انواع الکترو گیربکس

در بسیاری ازمواقع در ماشین‌آلات صنعتی به سرعتهایی متفاوت از سرعت های رایج الکتروموتور های نیاز داریم؛ در برخی مواقع، بنا به محدودیت فضا، نیازمند تغییرزاویه محور دوران هستیم.
الکتروگیربکس یکی ازبهترین و ایمن ترین روشهای رفع این نیازاست. برای تبدیل دور الکتروموتور با نسبت بالا‌(سرعت خروجی پایین)، برای تغییرجهت محور دوران‌ برای افزایش‌گشتاور با‌ راندمان بالا، ……می توان از‌ گیربکس که مجمو‌عه ای ا‌زچرخدنده هاست، استفاده نمود.

بهترین برندهای گیربکس

logobrand9

گیربکس Siemens

logobrand7

گیربکس Nord

logobrand20

سهند گیربکس

گیربکس وظیفه انتقال نیرو بین الکتروموتور و مصرف کننده توان را دارد . همان طور که قبلا هم گفتیم این انتقال می تواند برای افزایش یا کاهش سرعت باشد . گیربکسها براساس کاربردی که دارند دارای نسبت تبدیل های مختلفی می باشد . گیربکسهایی هم تولید می شوند که از آن ها فقط برای تغییر جهت دوران استفاده میشود که اصطلاحا به آنها  RAN گفته میشود .

انتخاب الکترو گیربکس مناسب بستگی به کاربرد آن دارد . در کل باید تجهیزاتی انتخاب شود که هم از لحاظ هزینه تمام شده کار و هم از لحاظ راندمان مناسب باشد .

اجزای الکترو گیربکس

  • چرخ دنده : که اصلی ترین قسمت  است .
  • پوسته : تمام چرخ دنده ها در این قسمت قرار میگیرند .
  • کاسه نمد : وظیفه محافظت الکتروموتور در مقابل عوامل محیطی مثل گرد و غبار و … را دارد
  • درپوش کنترل روغن

گیربکس به دو دسته کلی زیر از لحاظ تولید تقسیم میشود

الکتروگیربکس کاهنده

در این نوع ها سرعت کاهش می یابد که باعث افزایش گشتاور می شود

الکتروگیربکس افزاینده

در صنایعی که احتیاج به سرعت بالا می باشد از این نوع گیربکس استفاده میشود که در اثر آن گشتاور کاهش می باشد

انواع گیربکس

گیربکس صنعتی در کل به چند دسته زیر تقسیم میشود

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونی از یک ماردون فولادی که سخت کاری پیوسته ساخته میشود ، سنگ خورده می باشد و یک دنده که معمولا نیز از جنس برنز می باشد . ماردون و چرخ دنده باعث ایجاد حرکت سینماتیک گیربکس  حلزونی میشود . در گیربکس حلزونی شمایل ساختار آن و زاویه ی خروجی آن بسیار مورد اعتماد در هر صنعتی می باشد  . ویژگی عملکرد نرم و کم بودن اصطکاک آن در بالابرنده هایی مانند آسانسورها که به گشتاور و حرکت نرم نیاز است ، بسیار مورد توجه قرار میگیرد . همچنین در کانوایر ها و دستگاه های انتقال مواد های کوچک نیز بسیار پر استفاده هستند
از ویژگی های دیگر آن است که مشکل برگشتگی یا خود قفل شوندگی را ندارد . ماردون تنها راه گردش محور خروجی گیربکس است .
در ویژگی خود قفل شوندگی هر چقدر قطر ماردون و چرخدنده حلزونی بیشتر باشد ، تاثیر آن نیز بیشتر خواهد بود . در نسبت های بالای ، ویژگی خود قفل شوندگی عملکرد کامل دارد . البته این گیربکس را میتوان در هشت حالت مختلف نصب کرد که این ویژگی باعث راحتی استفاده از آن میشود .

helical worm

گیربکس هلیکال ( شافت مستقیم )

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم از تعدادی دنده تشکیل میشوند که ساختاری مارپیچ شکل دارد . چرخدنده های مورد استفاده در این نوع گیربکس ساده ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت هستن . انتقال نیرو در این نوع از جعبه دنده ها بخاطر ساختار چرخدنده هایش به شکل حرکت در یک نقطه در امتداد سطح دنده هایش صورت میگیرد و از این مدل به دلیل کم سروصدا بودن و عملکرد نرم چرخدنده های آن ، در صنعت های انتقال نیرو بسیار استفاده میشود ؛ هر چند از آن میتوان در دور ها و توان های بالایی نسبت به دنده های ساده عملکرد گرفت .
اصول کارکرد تیپ هلیکال به این صورت می باشد که بتوان با کاهش دور ، گشتاور را در خروجی آن افزایش گرفت
دنده های مورب با دنده های صاف تفاوت هایی در زمینه ی صدا و تماس در سطح آن دارد . در دنده های مورب به دلیل بیشتر بودن سطح تماس ( نسبت به دنده های راست) عملکردی بیشتر و سروصداهای کمتری نیز دارد .

helical gearbox

 

گیربکس آویز 

چند محوری بودن گیربکس آویز باعث شده است توانایی تهیه ی نسبت های بالایی می باشد در کنار این توانایی ، به وجود آوردن گشتاور های مقدار بالا نیز از توانایی های آن می باشد . این گیربکس در صنعت و زمینه هایی که به گشتاور های بالا و عملکرد دائم نیاز باشد مانند دستگاه های میکسر یا دستگاه های محرک خطی موجود در جرثقیل های سقفی ، بسیار پر استفاده می باشند .
در گیربکس آویز ( یا همان گیربکس شافت موازی ) مانند گیربکس هلیکال ، از دنده هایی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت تشکیل می شوند ، و تنها نکته ی تفاوت بین آن ها این است که این نوع دارای ساختاری محوری به شکل موازی  است که به همین دلیل به آن گیربکس شافت موازی نیز گفته میشود  .
این دسته از گیربکس به دلیل همیشگی بالا بودن مقدار روغن ، ظرفیت حرارت بالاتری هم نسبت به گیربکس های هلیکال دارند ، خود این ویژگی باعث بیشتر شدن طول عمر آن و جلوگیری از زود آسیب دیدن آن میشود .
بالا بودن توانایی در انتقال نیرو به شفت های خروجی ( به شکل همزمان ) از دیگر ویژگی های تیپ آویز می باشد .

parallel shaft

گیربکس کرانویل پینیون

گیربکس کرانویل پینیون از تعدادی چرخدنده هلیکال و دو چرخدنده با قابلیت انتقال گشتاور زاویه 90 ساخته میشود . به دلیل انتقال نیرو در محور های متعامد ، غیر متعامد و متنافر شکل به سیستم درگیری دنده در سطح های مورب نیاز است که آن را چرخدنده های مخروطی مانند ایجاد میکند . درگیری پروفیل دنده های مخروطی مارپیچ شکل ، همزمان صورت میگیرد و کارکرد نرم تری نسبت به دنده های مخروطی ساده دارد و توانایی ایجاد گشتاور های بالاتر در عین حال بدون ضربه و صدا را دارد .

Helical Bevel gearbox 

گیربکس ترکیبی

این نوع ، با سفارش مشتری و به صورت تکی و یا به شکل کوپله شده با موتور که همان موتورگیربکس است ، به تولید می رسد . با توجه به کاربری مورد نیاز مشتری ، حالت طراحی و ساخت متفاوت می باشد .

گیربکس خورشیدی

امروزه ، در صنایع مختلفی اعم از کارهای سنگین و سبک برای کم یا زیاد کردن دور ، بالا بودن نسبت تبدیل و نیازمندی به توان های بسیار در فضاهای محدود و بهره وری بالا ، از گیربکس خورشیدی استفاده می شود . گیربکس سیاره ای ( خورشیدی ) در صنایع نوین بخاطر توانایی کار در دورها و توان های بالا پرکاربرد می باشد همچنین این گیربکس دو نوع تک استیج و چند استیج طراحی و تولید میشود . نسبت تبدیل در هر طبقه گیربکس بین 3 تا 7 می باشد .

Planetary gearbox

 همچنین جهت دسترسی شما مشتریان گرامی به اطلاعات فنی گیربکس های موردنیاز ، کاتالوگ تمامی برندهای مختلف در بانک کاتالوگ جمع آوری شده است . همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید

گیربکس

تعمیرات گیربکس

انتخاب گیربکس مناسب 
نحوه محاسبه گشتاور خروجی  :
T: P.9950/N2
T: گشتاور [rpm]
T: P.9950/N2
P: توان [kw]
N2: دور خروجی [rpm]
با داشتن گشتاور و اعمال فاکتور ایمنی از جداول مربوطه را انتخاب می کنیم.

گیربکس چیست؟

لطفا جهت دسترسی به لیست قیمت گیربکس به صفحه لیست قیمت گیربکس مراجعه نمایید.
کاتالوگ گیربکس و ابعاد گیربکس
مشتری عزیز در صورت نیاز به اطلاعات فنی گیربکس با برند دلخواه خود لطفا ابتدا از منوی بالا نوع گیربکس مدنظر خود را انتخاب نمایید. در غیر این صورت با مراجعه به بانک کاتالوگ، کاتالوگ مد نظر شامل اطلاعات فنی گیربکس و ابعاد گیربکس، را دانلود نمایید.

گیربکس صنعتی

گیربکسهای صنعتی ، از تجهیزاتی هستن که شما در همه ی کارخانه های به کار میروند و به نوعی میتوان گفت بدون این عضو نه تنها کارخانه ها بلکه بسیاری از صنایع در کار خود می مانند . هر صنف یا کارخانه ای به نوعی با این ابزار در ارتباط است ! چه گیربکسهای کوچک با عملکرد کم چه گیربکسهای بزرگ برای صنایع سنگین یا حتی صنایع مادر !
از طرفی باید انتخاب این ابزار یکسری اطلاعات را داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را با توجه به نیاز خود انجام دهید ! لازمه ی این انتخاب درست شناخت آن است .
این ابزار انواع مختلفی دارد ، ما در این مقاله آن ها را گرد هم آورده ایم که تا کار شما را آسان تر سازیم !
با گیربکس ها بیشتر آشنا شوید :
به طور کلی گیربکسهای صنعتی ، ماشین ها یا ابزارهایی هستند که در جهت انتقال نیروی مکانیکی از مبدا منبع تولید نیرو به مقصد مصرف کننده و به وجود آوردن گشتاور، سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده ، در صنعت استفاده میشوند.
این گیربکس در حقیقت در نقش یک واسطه بین منبع نیرو و مصرف کننده به حساب می آیند ، این عضو باعث ایجاد انعطاف پذیری بین منبع نیرو و مصرف کننده میشود . به دلیل وجود داشتن هماهنگی بین گشتاور ، سرعت دورانی تولید شده توسط منبع و مصرف کننده ، به ماشینی نیاز پیدا میشود که ایجاد کردن این هماهنگی را در نقش یک واسطه بر عهده بگیرد . و این واسطه گیربکس های صنعتی می باشند .
اینکه منبع تولید نیرو از چه نوع سوختی استفاده میکند یا اصلا منابع تولید نیرو از چه نوع می باشد ، تنها موضوع مهم این است که منبع نیروی تولید شده از طریق شفت ورودی وارد گیربکس شده و گیربکس آن را به گشتاور تبدیل کند .
دستگاه هایی که می توانند نیروی مورد نیاز گیربکس را تولید کنند : الکتروموتور ها ، موتورهای دیزل ، موتور های بنزینی ، موتورهای بنزینی ، موتوهای گاز سوز ، توربین های بخار ، توربین های گازی ، توربین های آبی ، توربین بادی ، موتورهای جت و منابعی که نیروی خود را از صفحه های خورشیدی میگیرند .
شما میتوانید هر کدام از این ماشین ها را انتخاب کنید فقط کافی نیروی تولید شده از طریق گیربکس به شکل گشتاور در بیاید .
نمونه هایی از کاربرد های گیربکس ها در صنایع مختلف :
سیستم هوا در فاضلاب ، سازمان های آب
انتقال آب و نفت
انواع جرثقیل سقفی
دستگاه های کشش و نبرد آهن
واگن کش های صنعتی برای حمل سنگ بار
آسانسورهای باری
انواه کوره های گردان
ساخت انواع رول باز کن ها
اخت انواع دستگاه های حفر چاه

یک گیربکس از چه چیز هایی تشکیل میشود ؟
چرخدنده : در گیربکس ها ، مهم ترین عضو تشکیل دهده چرخدنده ها می باشند ، که با توجه به توع گیربکس ، شکل و جنس آن متفاوت است .
پوسته گیربکس : در این عضو دنده ها قرار می گیرند و به طور معمول جنس آن از چدن های ریخته گری می باشد.
شافت های ورودی و خروجی : شکل این شافت ها به صورت سوراخ ( hollow ) و یا شافت (solid ) هستند و فولادی جنس هستن .
یاتاقان ( bearing ) : برای تحمل بار های شعاعی و محوری شافت های گیربکس مورد استفاده قرار میگیرد .
نشت بند (seal) : یا همان کاسه نمد که از آن برای محافظت از بیرینگ ها در برابر عوامل خارجی مانند گرد وغبار و همچنین نگهداری روغن موجود در پوسته ؛ استفاده میشود .
درپوش : مورد استفاده برای کنترل روغن و کاسه نمد .

دو دسته ی کلی گیربکس  :

گیربکس های کاهنده
این نوع گیربکس های در مابین محرک و متحرک قرار می گیرد و دور مورد نیاز گیربکس تولید می کند . این نوع گیربکس در تیپ های مختلفی تولید میشود . در این نوع سرعت تولید شده کم شده و آن را به گشتاور تبدیل میکند . بین سرعت دور و مقدار گشتاور ، رابطه ای عکس وجود دارد . هر چقدر که سرعت دور کاهش یابد ، گشتاور بیشتر میشود .
بهره وری بالا
ابعاد کوچک و مناسب
نصب و استفاده آسان
بهره دهی مطمئن و بدون ایراد
در طراحی و ساخت تجهیزات خطوط انتقال و جابجایی و تغییر مواد،کاربرد شایانی دارند

 گیربکس های افزاینده
در صنعت های مادر و پالایشگاهی ، از گیربکس انتظار میرود دور بالایی تولید کنند ، این نوع گیربکس را گیربکس های افزاینده می نامند !
در این نوع ، دور بیشتر شده و گشتاور کاهش می یابد . به عنوان مثال گیربکس های افزاینده در سانتریوفیوژ ها استفاده میشود .

پارامترهای مهم در انتخاب گیربکس

.توان ورودی ( قدرت الکتروموتور با واحد های کیلو وات با اسب بخار )
.دور ورودی ( دور چرخش شافت الکتروموتور در دقیقه )
.دور خروجی ( دور چرخش شافت خروجی  در دقیقه )
.اندازه گشتاور خروجی ( بر حسب نیوتن متر )
.نسبت تبدیل ( برابر با تقسیم عدد دور خروجی برد عدد دور ورودی )
.نوع ماشین مورد نظر
.دمای محیط مورد نظر
.شرایط محیط مانند گرد و خاک ، رطوبت ، یخ زدگی ، استوایی
.موتور محرک
.نوع انتقال بین موتور و Gearbox
.آرایش محورها
.مقدار بار شعاعی یا پیشران و علت آن

گیربکس صنعتی چیست

این را در نظر بگیرید قبل راه اندازی گیربکس حتما باید مقدار روغن موجود را چک کنید تا از مقدار مقدر شده کمتر نباشد .
تلورانس قطعات داخل باید بر اساس استاندارد انجام شود .
در صورتی که میزان ضربه وارده به گیربکس زیاد باشد ، حتما باید از قطعاتی نظیر دمپ کننده استفاده کنید و این نوع قطعات با توجه به شرایظ شما متفاوت می باشد .

قبل از ارائه توضیحات بیشتر در مورد گیربکس توجه شما را به تعاریف ساده­ای از اصطلاحات مکانیکی جلب می­کنیم:

تعریف کار:هرگاه نقطه اثر نیرویی تغییر مکان پیدا کند می­گوییم کار انجام شده است . بنابراین برای انجام کار نیاز به دوعامل نیرو (F) و تغییر مکان (S) می باشد. W=F × S

تعریف نیرو:نیرو عاملی است که باعث حرکت، تغییر حرکت و یا تغییر فرم در اجسام می گردد. اجسام مختلف و قطعات ماشین آلات ممکن است در آن واحد تحت تاثیر نیروهای مختلفی قرار گیرند که مقدار، امتداد جهت و نقطه اثر آنها با هم متفاوت باشد.

در اینگونه موارد از ترکیب آنها نیروی معادلی بدست می آورند که به تنهایی بتواند اثر همه نیروها را داشته باشد این نیرو را نیروی برآیند می نامند.

گشتاور: نیرویی که بخواهد قطعه ای را حول محوری بگرداند در آن قطعه تولید گشتاور می نماید. با توجه به اینکه مقدار کار(W) نیز از حاصلضرب مقدار نیرو در تغییر مکان بدست می آید، لذا گشتاور و کار می توانند واحد مشترک N.M را داشته باشند ولی بایستی توجه داشت که مقدار آنها در یک قطعه گردنده مساوی نمی باشد بعنوان مثال در دستگاه لنگی که با نیروی ثابتی می گردد گشتاور ثابت مانده ولی مقدار کار به نسبت مسافتی که نیرو طی می کند تغییر می یابد.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

هر گیربکس اجزای مختلفی دارد که اصلی ترین جز آنها چرخدنده ها می باشند که بسته به نوع گیربکس، شکل و جنس آنها متفاوت هستند.

اجزای دیگر گیربکس ها عبارتند از:

.پوسته گیربکس:که دنده ها درون آن قرار می گیرند و جنس آن معمولا از چدن ریخته گری شده است.

.شافت های ورودی و خروجی: این شافت ها می توانند به صورت سوراخ (Hollow) و یا شافت (Solid) باشند و جنس آن ها از فولاد است.

.یاتاقان(Bearing) : برای تحمل بارهای شعاعی و محوری شافت های گیربکس استفاده می شوند.

.نشت بند:(Seal) یا کاسه نمد،برای حفاظت بیرینگ ها از عوامل خارجی مثل گرد و غبار و همچنین نگهداری از روغن داخل پوسته استفاده می شود.

.درپوش کنترل روغن و بازبینی کاسه نمد

اجزای اصلی گیربکس صنعتی

چرخ دنده ها که با چرخش نیروی وارد و یا تولید شده را منتقل می کنند، چرخ دنده ها از اجزای بنیادین گیربکس می باشند.

پوسته و یا بدنه گیربکس که در خودش اجزایی مانند چرخ دنده ها را قرار می دهد، معمولا بدنه اصلی گیربکس را از آلیاژ محکم می سازند مانند چدن که از زنگ زدگی جلوگیری شود.

قسمت اصلی بعدی شافت ها می باشد که هم ورودی و هم خروجی می باشند معمولا جنس این قسمت از آلیاژ فولاد می باشد که آلیايی بسیار محکم است تا توانایی تحمل وزن شافت ها را داشته باشد.

قسمت آخر هم پوشاننده قسمت کنترل روغن است تا از ریختن روغن به فضای خارجی جلوگیری شود.

 

کاربرد گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی در انواع صنایع اعم از غذایی، دارویی، شیمیایی، مس، فولاد، نفت و گاز و به طور کلی پتروشیمی، سنگ و کاشی و یا سرامیک و همچنین در موارد صنعتی کوچکتر مانند بالابر ها یا آسانسورها، اهرم های کمک کننده، جرثقیل ها، قرقره های حمل اجسام، و یا چرخ دنده های بزرگ صنعتی، توربین های بزرگ و …. کاربرد دارد.

نحوه نگهداری گیربکس

نحوه نگهداری هر گیربکس با توجه به نوع آن ، نحوه استفاده و محیط استفاده با هم متفاوت می باشد . برای اطلاع از نحوه نگهداری هر گیربکس باید به کاتالوگ آن محصول مراجعه نمایید

لقی گیربکس

فضای خالی بین دو دنده درگیر در گیربکس را لقی یا بکلش ( Backlash ) نام دارد . معمولا در بین انواع دنده ها به دلیل آسان نمودن فرآیند ساخت و ماشین کاری ، بر اساس استاندارد ساخت، لقی وجود دارد. فضای لقی موجود در بین دنده  را می توان با روغن پوشش داد. روغن علاوه بر خنک کاری قطعات موجب کاهش اصطکاک میان دنده ها می شود.

[hm_section border_style=”solid” border_color=”#dd3333″ border_top_width=”2″ border_right_width=”2″ border_bottom_width=”2″ border_left_width=”1″]

گیربکس Motovario

[hm_section border_style=”solid” border_color=”#dd3333″ border_top_width=”2″ border_right_width=”2″ border_bottom_width=”2″ border_left_width=”1″]

گیربکس Motovario

[hm_section border_style=”solid” border_color=”#dd3333″ border_top_width=”2″ border_right_width=”2″ border_bottom_width=”2″ border_left_width=”1″]

گیربکس Nord

‫0/5 ‫(0 نظر)

نظرات (٪)

  1. admin
    خرداد 19 1400 \ب.ظ\31 1:43 ب.ظ

    منتظر نظرات مشتریان گرامی هستیم

  2. تیر 09 1400 \ق.ظ\31 12:47 ق.ظ

    […] الکتروگیربکس […]

درج نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.