گیربکس آویز

 گیربکس شافت موازی همانند گیربکس هلیکال از تعدادی دنده مورب شکل تشکیل‌شده است اما به دلیل موازی بودن محورهای انتقال قدرت امکان انتقال گشتاور بالارو فراهم می‌سازد، همچنین ساختار مورب شکل چرخ‌دنده‌ها سبب می‌شود تا تعداد دنده‌های درگیر در یکدیگر نسبت به چرخ‌دنده ساده افزایش یابد همین امر موجب افزایش راندمان گیربکس آویز( گیربکس شافت موازی ) می‌شود.۱

نگهداری گیربکس آویز

گیربکس آویز نیز همانند، سایر انواع گیربکس صنعتی به سرویس و نگهداری مستمر نیاز دارد، با این تفاوت که دلیل بالا بودن ظرفیت حرارتی و حجم روغن داخل گیربکس آویز، عمر گیربکس و توان حرارتی گیربکس افزایش‌یافته و سبب می‌شود تا گیربکس کمتر دچار استهلاک و آسیب شود.

بیشتر بخوانید : دسترسی به کاتالوگ

ساختار گیربکس آویز

در ساختار گیربکس آویز همانند گیربکس حلزونی یک محور به‌عنوان محرک و محور دیگر به‌عنوان محور انتقال نیرو عمل می‌کند، با این تفاوت که در گیربکس حلزونی گیربکس دو محور با ۹۰ درجه اختلاف جهت دارد، درحالی‌که در گیربکس آویز تعداد محورها از ۲ محور تا ۸ محور متغیر است و هردو محور ورودی و خروجی در یک‌جهت هستند با اختلاف فاصله عمودی. در گیربکس آویز اگر تعداد محورهای و مراحل کاهش دور زوج باشد جهت دوران ورودی و خروجی معکوس یکدیگر خواهد بود ولی اگر تعداد محورها و مراحل فرد باشد جهت دوران ورودی و خروجی یکسان خواهد بود.